top of page

Platon'un Ruh Teorisi: Evren, Ruh ve Bilgelik Üzerine

  • Yazarın fotoğrafı: hgurtekin
    hgurtekin
  • 29 Haz
  • 1 dakikada okunur

ree

Platon'a göre cansız varlıklar kendi kendilerine hareket etme yetisine sahip değildir; ancak dışarıdan bir etkiyle hareket edebilirler. Canlı olan şey ise hareket ilkesini kendi içinde barındıran, yaşama yetisi taşıyan varlıktır. Hareket, değişim ve dönüşüm demektir. Bu anlamda evren de canlıdır; gezegenler de öyledir çünkü onlar da hareket eder.


Canlı varlıkları hareket ettiren şey ruh olarak adlandırılır. Ruh, kendiliğinden hareket ilkesidir. Platon'a göre evren bir akıl tarafından yaratılmıştır ve dolayısıyla evren akıldır. Hareket ilkesi olan ruhun bilinçli olması, onun akli yapısının bir kanıtıdır. Evrenin işleyiş yasaları, insan aklının işleyiş yasaları ile aynıdır; bu nedenle insan evreni algılayabilir.


Ruh, ezeli ve ebedidir. Zamanın ötesindedir; bir var eden şey tarafından yaratılmamış, yok da olmayacaktır. Çünkü ruh ilkedir ve ilkeler yok olmaz. Ruh ideaların taşıyıcısıdır ama kendisi idea değildir; daha kapsayıcıdır. Ruh, dünyadan farklıdır; cismani, maddi değildir; tinseldir.


Platon ruh ve beden ilişkisini ikili (dualistik) bir biçimde açıklar. Beden, ruhun hapishanesidir; bedenin talepleri ruhu sıkar, bunaltır. Ruh için ölüm bir kurtuluştur; idealar dünyasına geri döner. Bu yüzden Platon'a göre bilgi, mantık ve ahlak açısından ruh bedenden üstün ve önceliklidir. Ruh, insan varoluşunun en değerli yanıdır.



 
 
 

Son Yazılar

Hepsini Gör
Doğum Sonrası Depresyon

Bir kadının yaşamında doğum yapmak, hiç şüphe yoktur ki hayatını ve yaşam şeklini radikal bir şekilde değiştiren bir olaydır. Erkeklerin askerlik anıları ile kadınların doğum anıları başabaş yarışırla

 
 

Yorumlar


© 2025 by Klinik Psikolog Hüseyin Gürtekin, Ph.D.

bottom of page